Sök

En bra text talar till läsarens ego

Söndag, augusti 8, 2021

Sedan Marie Hagberg var liten har hon haft ett intresse för att skriva, hon tyckte det var roligt att skriva uppsatser i skolan och blev extra peppad då uppsatserna nästan alltid lästes upp högt av lärare.  Marie har alltid haft ett förtrollande sätt att använda sina ord och har alltid kunnat sätta ord på känslor och situationer och kanske är det just därför skrivandet varit en röd tråd genom hela sitt liv.

Intresset för skrivandet ledde till att Marie frilansat som journalist, hon skrev bland annat artiklar om glasscafe i Paris för Vagabond och sålde in artikeln ``Den svenska gentlemannen är utrotningshotad´´ till tidningen Amelia.
- Jag skrev om det jag tyckte var roligt. 

Den sistnämnda artikeln ledde till att Marie blev kallad för svensk flörtexpert i en damtidning. Vidare ledde en karriär som dejtingcoach där hon bland annat hjälpte singlar med kontaktannonser.
Marie skrev även böckerna ``Börja dejta!´´ och ``Nätdejting - allt du behöver veta´´. 

Idag har Marie gått klart sin utbildning inom copywriting och hjälper företag skriva läsvänliga texter. 

Vad har man för nytta av att en copywriter ser över ens texter, hemsida eller cv?
- Det mest uppenbara är att man slipper stavfel, stavfel kan ta sig in överallt. Du får även ett ``normalt´´ språk och texten blir enklare att läsa.
Jobbar du inom sälj och behöver skriva en säljande text så måste du fokusera på läsarna och fånga deras intresse, har du inte knepen till hur du gör detta kan det bli svårt att skriva texten.

Vilka är de vanligaste misstagen företag gör med sina texter?
- Jag blir mörkrädd när företag ska krångla till texterna istället för att göra dem läsvänliga.
Jag förstår inte varför man krånglar till texterna. Man vill ju inte att folk som läser tidningen slänger ifrån sig den eller somnar av texten, fortsätter Marie. Använd istället fler enklare ord för att förklara situationen eller budskapet än färre som krånglar till det.

Marie förklarar att om man lyckats få med ordet ``du´´ i varje mening så har man lyckats med texten. Ordet uppfattas inte som tjatigt då läsaren inte märker av det, utan bara tycker det är härligt att texten är riktad och skriven till den.

Enligt Maries erfarenheter så kan alla bli bättre på att skriva, har du däremot inget intresse för det så brukar det oftast bli mycket bättre att outsourca.
- Tycker du inte det är roligt att skriva så lägg över det på en copywriter istället och lägg din tid på det du tycker om.

När Marie inte hjälper företag utveckla sina texter driver hon Nätverkspodden ihop med Nina Jansdotter där de delar med sig av sin kunskap kring nätverkande, PR & marknadsföring.

Text: Selma Jemelka

Inga kommentarer än